De akte van geboorte wordt opgemaakt na de aangifte van de geboorte en ingeschreven in de registers van de burgerlijke stand van de geboorteplaats.
Heb je thuis een kaartlezer om je eID in te lezen? Of heb je een It’s Me-account? Vraag het document online aan. Dan wordt dit automatisch, veilig én snel digitaal opgestuurd. Ook als je geen eID-lezer of It’s me-account hebt, kan je het document online aanvragen. Dan wordt dit per post bezorgd.
De akte van geboorte wordt opgemaakt na de aangifte van de geboorte en ingeschreven in de registers van de burgerlijke stand van de geboorteplaats.
In een geboorteakte vindt u alle gegevens over de geboorte van een persoon:
Onder bepaalde voorwaarden kunt u een afschrift of een uittreksel van de geboorteakte aanvragen:
Voor akten van geboorte wordt het recht op een afschrift of uittreksel beperkt tot:
Als de akte meer dan 100 jaar oud is, heeft iedereen recht op een afschrift of uittreksel.
U kunt een afschrift of een uittreksel van een geboorteakte aanvragen bij het gemeentebestuur, aan het loket van de dienst Burgerzaken.
Als u beschikt over een elektronische identiteitskaart (eID), kunt u een afschrift of uittreksel van de akte online aanvragen:
Sinds 31 maart 2019 worden akten van de burgerlijke stand uitsluitend digitaal geregistreerd. Dateert uw akte van voor 31 maart 2019, dan is die misschien nog niet in digitale vorm beschikbaar. Sommige gemeenten digitaliseren oude archieven naarmate afschriften of uittreksels van de akten worden opgevraagd of wijzigingen worden aangebracht.
Als u in het buitenland bent geboren en de geboorteakte is niet overgeschreven in België, dan moet u de geboorteakte aanvragen bij de plaats van geboorte in het buitenland.
Hebt u de Belgische nationaliteit, dan kunt u de akte van uw geboorte ook laten overschrijven in de registers van de burgerlijke stand van uw woonplaats in België. Om een buitenlandse geboorteakte in België over te schrijven, moet de akte eerst vertaald en gelegaliseerd worden.
Niet-Belgen die in het buitenland geboren zijn, kunnen enkel de akte in België laten overschrijven om in België te kunnen huwen of om de Belgische nationaliteit aan te vragen.
In de meeste gevallen moet het document eerst gelegaliseerd en eventueel vertaald worden. Op de website van de Federale overheidsdienst Buitenlandse Zaken kunt u nakijken of uw document al dan niet voorzien moet worden van een legalisatie of apostille.
Hebt u een afschrift of uittreksel met apostille of legalisatie nodig, dan kunt u het document met legalisatie of apostille aanvragen via het e-loket e-Legalisation.
De prijs voor een legalisatie of apostille is steeds 20 euro per document.
Als u het document zelf ophaalt:
Als u het document voor iemand anders aanvraagt:
Burgerzaken
Langemarkstraat 8
8980 Zonnebeke
© 2022 Gemeentebestuur Zonnebeke
Langemarkstraat 8, 8980 Zonnebeke
T 051 48 00 60 – F 051 78 07 40
info@zonnebeke.be
BTW BE 0207 432 124
Het onthaal is elke werkdag open van 9 tot 12 uur en van 13 tot 16 uur*. De overige diensten werken op afspraak.
*Sluitingsdagen