Akte van voornaamsverandering

Snel en vanzelf met je eID of It’s Me

Heb je thuis een kaartlezer om je eID in te lezen? Of heb je een It’s Me-account? Vraag het document online aan. Dan wordt dit automatisch, veilig én snel digitaal opgestuurd. Ook als je geen eID-lezer of It’s me-account hebt, kan je het document online aanvragen. Dan wordt dit per post bezorgd.

Als u denkt dat u daarvoor een grondige reden hebt, kunt u uw voornaam laten wijzigen.

De akte van voornaamsverandering vermeldt:

  • de naam, de voornamen, de geboortedatum en de geboorteplaats van de betrokkene
  • de nieuwe voornaam van de betrokkene.

Onder bepaalde voorwaarden kunt u een afschrift of een uittreksel van de akte van voornaamsverandering aanvragen:

  • Een afschrift vermeldt de oorspronkelijke gegevens van de akte en de historiek van de staat van de persoon op wie de akte betrekking heeft.
  • Een uittreksel vermeldt daarentegen enkel de actuele gegevens van de akte, zonder vermelding van de historiek van de staat van de persoon op wie de akte betrekking heeft. Op een uittreksel is dus enkel de huidige toestand van de gegevens zichtbaar.

Voorwaarden

Wie kan een afschrift of uittreksel aanvragen?

Voor akten van voornaamsverandering wordt het recht op een afschrift of uittreksel beperkt tot:

  • uzelf
  • de echtgeno(o)te, overlevende echtgeno(o)te of wettelijk samenwonende
  • uw wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder, voogd, bewindvoerder)
  • bloedverwanten in opgaande of neerdalende lijn (geen aanverwanten en zijtakken)
  • uw erfgenamen
  • bijzondere gemachtigden zoals een notaris of advocaat.

Als de akte meer dan 100 jaar oud is, heeft iedereen recht op een afschrift of uittreksel.


Procedure

U kunt een afschrift of een uittreksel van een akte van voornaamsverandering aanvragen in de gemeente waar de akte werd overgeschreven in de registers van de burgerlijke stand.

Als u beschikt over een elektronische identiteitskaart (eID), kunt u een afschrift of uittreksel van de akte online aanvragen:

Die elektronische afschriften en uittreksels zijn voorzien van een elektronisch zegel van het Ministerie van Binnenlandse Zaken. Ze hebben dezelfde juridische waarde als deze afgeleverd door de gemeente. Zolang de informatie op het bewijs correct is, kunt u het geldig gebruiken in om het even welke vorm (op papier of in digitale vorm).

Sinds 1 januari 2019 worden akten van de burgerlijke stand uitsluitend digitaal geregistreerd. Dateert uw akte van voor 1 januari 2019, dan is die misschien nog niet in digitale vorm beschikbaar. Sommige gemeenten digitaliseren oude archieven naarmate afschriften of uittreksels van de akten worden opgevraagd of wijzigingen worden aangebracht.

Kan ik het afschrift of uittreksel gebruiken in het buitenland?

In de meeste gevallen moet het document eerst gelegaliseerd en eventueel vertaald worden. Op de website van de Federale overheidsdienst Buitenlandse Zaken kunt u nakijken of uw document al dan niet voorzien moet worden van een legalisatie of apostille.

Hebt u een afschrift of uittreksel met apostille of legalisatie nodig, dan kunt u het document met legalisatie of apostille aanvragen via het e-loket e-Legalisation.

De prijs voor een legalisatie of apostille is steeds 20 euro per document.

Meer informatie over legalisatie en apostille


Burgerzaken
Langemarkstraat 8
8980 Zonnebeke

Laatste update: 30 augustus 2024
zonnebeke-grafisch-element-zon
zonnebeke-grafisch-element-beek
zonnebeke-grafisch-element-zon