Klant worden
Wil je Zonnebeke graag als klant? Registreer je dan op www.goedaanbesteed.be. Gemeente Zonnebeke zoekt via dit platform naar mogelijke leveranciers voor verschillende opdrachten.
Factureren
Volwaardige e-facturatie
De gemeente Zonnebeke, OCMW Zonnebeke en het AGB Passchendaele Museum kiezen resoluut voor een vlugge, vergaande en volwaardige e-facturatie.
In deze afsprakennota lees je hoe je moet factureren.
Wat is een E-factuur?
Een e-factuur wordt elektronisch gemaakt met gestructureerde data (XML UBL 2.1) en verzonden (papierloos) via het PEPPOL-netwerk. PEPPOL is de internationale standaard voor veilig, snel, betrouwbaar en eenvoudig uitwisselen van elektronische berichten zoals facturen.
Een PDF-factuur per email is geen e-factuur.
Verplichting en deadlines
De invoering van het Koninklijk besluit “E-invoicing” van 9 maart 2022 verplicht leveranciers om e-facturen te versturen aan de overheid (Europese, federale, Vlaamse en lokale besturen). Gemeente Zonnebeke neemt een voortrekkersrol op vlak van digitalisering en automatisering waarbij de verplichting gefaseerd in werking zal treden binnen Zonnebeke.
- Eerste fase: vanaf 1 november 2022 verplicht voor alle opdrachten boven de drempel van Europese bekendmaking
- Tweede fase: vanaf 1 mei 2023 verplicht voor alle facturen die de drempel van 30.000 euro (btw excl.) overschrijden
- Derde fase: vanaf 1 maart 2024 verplicht voor alle facturen ongeacht de waarde van de opdracht
Opgelet: na deze deadlines worden facturen op papier of PDF geweigerd!
Voordelen E-facturatie
Elektronisch factureren biedt voordelen: snellere en automatische verwerking van facturen, geen risico op verlies van facturen, snellere betaling van jouw factuur, afschaffing van papier-, port- en enveloppenkost en een forse daling van arbeidstijd en -kost om facturen te maken en te verzenden.
Hoe factureren?
E-facturatie via PEPPOL/Mercurius
Stuur jouw facturen elektronisch naar ons via het Mercurius/Magda platform van de Federale en Vlaamse Overheid. Deze e-facturen zijn elektronische factuurberichten in gestandaardiseerd formaat (XML UBL2.1 formaat “PEPPOL”).
Afsprakennota voor e-facturatie
Om ervoor te zorgen dat jouw e-factuur zonder fouten of terugkerende problemen wordt aangeleverd en efficiënt kan worden verwerkt in ons ERP-systeem, lijsten we in onze afsprakennota de belangrijkste aspecten op over de inhoud van de velden in de e-factuur.
Hoe start ik met E-facturatie?
Wat heb je nodig?
Indien je werkt met een facturatie of boekhoudpakket, een ERP-systeem of je maakt nog facturen op in Word, Excel of pdf dan zijn er tal van opties op de markt beschikbaar om jou op weg te zetten. Vind hier meer informatie op de website van de Vlaamse Overheid.
Kan mijn boekhoudpakket e-facturen versturen?
Is jouw boekhoud- of facturatiepakket opgenomen in deze lijst, dan wil dit zeggen dat je succesvol e-facturen via PEPPOL kunt versturen
Ik verstuur heel weinig facturen. Zijn er alternatieven?
In de brochure van de Vlaamse Overheid vind je welke (gratis) toepassingen er op de markt beschikbaar zijn voor bedrijven met relatief kleine factuurvolumes.
Vormvereisten factuur
Btw-plichtige leverancier
Heb je een btw-nummer, dan ben je verplicht de vormvereisten volgens de btw-wetgeving te gebruiken.
- Vermeld steeds het juiste btw-percentage (bv. medecontractant, kleine onderneming, vrijstelling o.b.v. art.44)
- BTW nummer van de verkoper
- BTW of KBO nummer van één van onze entiteiten
- IBAN nummer van de verkoper
- Vermeld steeds het bestelbonnummer via het veld “orderreference”.
- Omschrijving en datum van dienst/levering
- Stuur per bestelbon een afzonderlijke factuur
Zorg ervoor dat het XML-bestand alle gegevens bevat. We raden jou aan om de originele PDF mee te sturen bij de e-factuur. Verstuur je factuur slechts éénmaal via e-facturatie. Facturen of duplicaten op papier en via e-mail worden niet behandeld.
Onkostennota’s
Niet-btw-plichtige leverancier (particulieren, bepaalde vrije beroepen, rechtspersonen zonder BTW-nummer)
Vermeld minimaal onderstaande gegevens op jouw onkostennota voor een correcte uitbetaling:
- Naam
- Adres
- IBAN-rekeningnummer
- Datum van opmaak onkostennota
- Omschrijving en datum van dienst/levering
- Leveringsadres of naam van de opdrachtgevende dienst
- Bedrag
Bezorg de onkostennota rechtstreeks via email aan de opdrachtgevende dienst of contactpersoon. Zij zorgen voor de verdere afhandeling.
Bestelbonnen
Een overeenkomst met Gemeente Zonnebeke, OCMW Zonnebeke of AGB Passchendaele Museum komt pas tot stand na verzending van een bestelbon, brief van sluiting of overeenkomst na goedkeuring door de bevoegde dienst. Je wacht dus altijd eerst deze goedkeuring af voordat je goederen levert, diensten presteert of werken verricht.
Algemene facturatiegegevens van onze entiteiten
Bedrijfsnaam BTW of KBO-nummer |
Facturatieadres/maatschappelijke zetel |
Gemeentebestuur Zonnebeke BE 0207.432.124 |
Gemeente Zonnebeke – dienst Financiën Langemarkstraat 8 8980 Zonnebeke |
OCMW Zonnebeke BE 0212.187.203 |
OCMW Zonnebeke – dienst Financiën Langemarkstraat 10 8980 Zonnebeke |
AGB Passchendaele Museum BE 0568.699.815 |
AGB Passchendaele Museum – Finance Berten Pilstraat 5A 8980 Zonnebeke |
Vragen, herinneringen en aanmaningen
Verstuur vragen, betalingsherinneringen en aanmaningen naar onderstaande mailadressen:
Bedrijfsnaam | Vragen, aanmaningen, info, rappels |
Gemeentebestuur Zonnebeke | financien@zonnebeke.be |
OCMW Zonnebeke | financien.ocmw@zonnebeke.be |
AGB Passchendaele Museum | finance@passchendaele.be |