Hulp bij energiefacturen

Elektriciteit en verwarming zijn basisbehoeften voor elk gezin. Maar wat als je de facturen niet meer kan betalen?

Eenmalig hulp nodig

De sociale dienst kan eventueel helpen met het betalen van je energiefactuur in bepaalde noodsituaties (bijvoorbeeld uithuiszetting, afsluiting van de toevoer van aardgas en/of elektriciteit…). Deze financiële steun is in principe terugvorderbaar, wat wil zeggen dat je deze mogelijks moet terugbetalen.

Een aanvraag kan je doen door een afspraak te maken bij de sociale dienst.

Je leverancier zegt je contract op

Je leverancier kan je niet zomaar afsluiten van energie.

Als je je energiefactuur niet betaalt, mag hij wel je contract opzeggen. Ook dan moet hij nog minstens twee maanden aardgas en/of elektriciteit leveren. Zo krijg je de tijd om een nieuwe leverancier te zoeken.

Als je na twee maanden geen nieuwe leverancier hebt, is Fluvius automatisch je energieleverancier.

Lokale adviescommissie beslist over afsluiten en heraansluiten

Betaal je ook de facturen van Fluvius niet, dan moet de Lokale adviescommissie (LAC) een advies geven. In die commissie zitten mensen van de sociale dienst, Fluvius of De Watergroep en eventueel de schuldbemiddelaar van de verbruiker.

  1. De sociale dienst onderzoekt eerst je situatie.
  2. Is een oplossing voor het probleem niet mogelijk, dan bespreekt de LAC het dossier op een vergadering. Ook jij bent uitgenodigd op de vergadering om je te verdedigen.
  3. De LAC beslist over afsluiting of heraansluiting van elektriciteit, aardgas en ook water.

De budgetmeter

De budgetmeter is een bescherming voor kwetsbare energieverbruikers. Als je energieleverancier je contract opzegt en je ook de facturen bij Fluvius niet betaalt, zal Fluvius een budgetmeter installeren bij jou thuis. Dit is nu altijd een digitale budgetmeter.

  • Met de budgetmeter kan je alleen de energie gebruiken die je op voorhand betaalt,
  • en weet je dus exact hoeveel je verbruikt én betaalt.

 

Je komt dus niet meer voor onaangename verrassingen te staan, en je bouwt ook geen schulden meer op.

Je budgetmeterkaart kan je opladen aan het onthaal van het gemeentehuis tijdens de openingsuren.

Beschermde klanten

Om ervoor te zorgen dat de meest kwetsbare klanten toch aardgas en elektriciteit kunnen betalen, werd de sociale maximumprijs in het leven geroepen. Wie recht heeft op die sociale maximumprijs (= sociaal tarief) is in Vlaanderen een ‘beschermde klant’.

Het sociaal tarief is alleen voor personen en gezinnen die bepaalde uitkeringen of tegemoetkomingen krijgen. Het is de federale overheid die bepaalt of je recht hebt op de sociale maximumprijs.

Sociale dienst
Langemarkstraat 10
8980 Zonnebeke

Laatste update: 30 juni 2022
zonnebeke-grafisch-element-zon
zonnebeke-grafisch-element-beek
zonnebeke-grafisch-element-zon