Het West-bewaarde geheim

 

Bezoek onze website en vind de job die bij jou past.

 

Westhoek zet met “het West-bewaarde geheim” het nijpend tekort aan arbeidskrachten in de kijker

De meest westelijke regio van Vlaanderen kampt met een ongeziene schaarste aan arbeidskrachten. Volgens VOKA heeft de Westhoek de meest krappe arbeidsmarkt van Vlaanderen. Daarom slaan bedrijven en gemeenten er de handen in elkaar en lanceren zij samen met Dienstverlenende Vereniging Westhoek de campagne ‘het West-bewaarde geheim’ om dit prangende probleem aan te pakken.

Arbeidsmarkt zucht onder ongekende arbeidskrapte

De krapte op de arbeidsmarkt is geen nieuw fenomeen, maar in de Westhoek is de situatie uitzonderlijk zorgwekkend, zelfs voor de internationale bedrijven die de regio heeft. “Bij VOKA gebruiken we de term ‘spanning op de arbeidsmarkt’ om de verhouding tussen werkzoekenden en openstaande vacatures te meten. In Vlaanderen ligt dit cijfer gemiddeld op 5 à 6, wat betekent dat er 5 à 6 kandidaten beschikbaar zijn per vacature. In West-Vlaanderen zakt dit naar 2 à 3, maar in de Westhoek is de spanning echt schrijnend: minder dan 1. Dit betekent dat er vaak geen enkele kandidaat is voor een openstaande functie,” legt Tom Vermeersch van VOKA uit. “Zelfs met de beste HR-inspanningen blijft het extreem moeilijk om geschikte profielen te vinden.”

De vooruitzichten zijn alarmerend. Door de vergrijzing stromen meer mensen uit de arbeidsmarkt dan er nieuw instromen, wat de krapte alleen maar verder zal doen toenemen. Daarnaast trekt de groeiende bedrijvigheid in het aanpalende Noord-Frankrijk veel arbeidskrachten aan die eerder als grensarbeiders de grens overstaken om in de Westhoek te werken, maar nu dichter bij huis blijven.

Bedrijven bundelen krachten tegen vacaturecrisis in de Westhoek

Om dit probleem aan te pakken is een mentaliteitsverandering essentieel. Met een ludieke bewustmakingscampagne willen bedrijven en gemeenten mensen overtuigen om in de regio te blijven én te komen werken. Er zijn immers volop uitdagende carrièremogelijkheden bij innovatieve en internationaal groeiende bedrijven. Er is in elk opzicht ruimte voor persoonlijke ontwikkeling en een doorgroeitraject.

Initiatiefnemer voor de campagne, Dienstverlenende Vereniging Westhoek, in opdracht van de gemeenten uit de Westhoek, krijgt hierbij ondersteuning van het Vlaams Netwerk van Ondernemingen (VOKA) en 8 toonaangevende bedrijven uit de regio: Aviko, Bellewaerde, PepsiCo Veurne, Bouwbedrijf Furnibo NV, Valcke Prefab Beton, DUCO Ventilation & Sun Control, e-BO Enterprises en Picanol Group.

Samen vertegenwoordigen deze bedrijven meer dan 180 openstaande vacatures, met een bijzonder grote vraag naar ingenieurs, technische profielen en arbeiders. “Elke vacature invullen is tegenwoordig een strijd,” klinkt het bij de bedrijven. “Het tekort aan kandidaten raakt álle functies.”

HR Initiatieven die het verschil maken

Bedrijven spelen creatief in op de HR-uitdagingen van vandaag door de sterke punten van de regio te benadrukken.

De Westhoek biedt tal van voordelen, te beginnen met de lagere bevolkingsdichtheid die zorgt voor een hogere leefbaarheid. Minder fileleed, een toegankelijkere huizenmarkt en heel wat open ruimte dragen bij aan een gezonde work-lifebalance.

Daarnaast biedt de regio een breed scala aan innovatieve wereldspelers in diverse sectoren, die niet alleen een rijk aanbod aan vacatures aanbieden, maar ook een vooruitstrevend HR-beleid hanteren. Dit beleid omvat competitieve en gebenchmarkte salarispakketten met extralegale voordelen, doorgroeimogelijkheden en interne leertrajecten. Het merendeel van de bedrijven biedt bovendien een cafetariaplan aan, dat medewerkers voordelen biedt in elke fase van hun leven.

Werknemers die in de Westhoek actief zijn, geven een hoge tevredenheid aan. Bij een bevraging van de anciënniteit in de deelnemende bedrijven blijkt de gemiddelde anciënniteit 11,6 jaar te zijn, hoger dan het Vlaamse gemiddelde.

Versterk de Westhoek én je carrière

Werken in de Westhoek krijgt alle aandacht met een opvallende bewustmakingscampagne die de troeven van de regio belicht. Onder de noemer “het West-bewaarde geheim” zet Dienstverlenende Vereniging Westhoek jobs in de regio in de kijker. Met een ludieke insteek benadrukt de campagne dat de unieke werkgelegenheid in de Westhoek iets is om trots op te zijn. Een geheim, méér dan de moeite om te ontdekken.

De campagne schiet op 1 februari 2025 uit de startblokken met een video op streamingdiensten als VRT Max, GoPlay, Streamz Basic, HBO en TikTok. Acteur Wouter Bruneel, zelf afkomstig uit de Westhoek, vertolkt de hoofdrol. Daarnaast vertellen lokale werknemers in wekelijkse testimonials op social media de authentieke verhalen die het werken in de Westhoek zo de moeite maken. Gemeenten, bedrijven en werknemers worden aangemoedigd om via sociale media de zichtbaarheid van de regio en vacatures mee te promoten.

Het doel: de Westhoek profileren als een aantrekkelijke werkplek met uitdagende vacatures.

""
Laatste update: 4 februari 2025
zonnebeke-grafisch-element-zon
zonnebeke-grafisch-element-beek
zonnebeke-grafisch-element-zon