Inzage bestuursdocumenten

Elke overheid in Vlaanderen, dus ook een gemeentebestuur, is verplicht om haar inwoners zo goed mogelijk te informeren. Dit heet actieve openbaarheid. Anderzijds heeft elke burger het recht om bestuursdocumenten in te kijken (inzagerecht), er een kopie van te ontvangen (op papier: tegen betaling; per mail: gratis) en uitleg te krijgen. Ook wel passieve openbaarheid genoemd. Alle informatie over het decreet openbaarheid van bestuur vind je op vlaanderen.be.

Je stelt je vraag uiteraard het best aan de juiste overheid. Weet je niet bij welke overheid je moet zijn, bel dan gratis de Vlaamse Infolijn via 1700.

Actieve openbaarheid

Heel wat bestuursdocumenten maakt de gemeente zelf al openbaar op deze website:


Passieve openbaarheid

Als burger kun je een aanvraag indienen om bestuursdocumenten in te zien, uitleg te verkrijgen of een afschrift te ontvangen. In principe zijn alle documenten openbaar, maar er zijn een aantal uitzonderingen om andere belangen te beschermen. Zo kan een verzoek geweigerd worden of informatie gedeeltelijk openbaar gemaakt worden wanneer de openbaarheid afbreuk doet aan een geheimhoudingsverplichting, er persoonsgegevens in de documenten staan of wanneer de aanvraag te algemeen is of documenten nog niet af zijn.


Procedure

Een aanvraag tot inzage, uitleg of afschrift van een bestuursdocument doe je schriftelijk via brief, via mail via het dit aanvraagformulier.

Je vermeldt je naam en adres en maakt duidelijk welke documenten je precies wil en in welke vorm de openbaarheid uitgevoerd moet worden (inzage, uitleg of afschrift).

Het is de algemeen directeur die een beslissing neemt over je aanvraag. Binnen de 20 kalenderdagen ontvang je een antwoord met de beslissing en krijg je inzage of een kopie. De termijn kan eventueel verlengd worden met 20 dagen als er meer tijd nodig is om de informatie te verzamelen of om na te gaan of er een uitzondering van toepassing is (hiervan word je op de hoogte gesteld).

Bij een negatieve beslissing kun je beroep aantekenen bij de beroepsinstantie inzake openbaarheid van bestuur:

  • Via brief: Departement Kanselarij en Buitenlandse Zaken, Beroepsinstantie Openbaarheid van Bestuur, Havenlaan 88, bus 10, 1000 Brussel
  • Via mail: openbaarheid@vlaanderen.be

Je hebt hiervoor 30 kalenderdagen de tijd, die ingaan op de dag nadat de beslissing werd verstuurd.


Archiefopzoekingen

Het archief valt onder de regelgeving op de openbaarheid van bestuur en de wetgeving tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer en het auteursrecht. Het kan kosteloos geraadpleegd worden in de leeszaal, op afspraak.

Genealogische opzoekingen gebeuren na afspraak met de dienst burgerzaken.

Archief- en leeszaalreglement van de gemeenteraad van 19 december 2017.


Laatste update: 7 januari 2025
zonnebeke-grafisch-element-zon
zonnebeke-grafisch-element-beek
zonnebeke-grafisch-element-zon