Aangifte van een verhuis naar het buitenland

Snel en vanzelf met je eID of It’s Me

Heb je thuis een kaartlezer om je eID in te lezen? Of heb je een It’s Me-account? Vraag het document online aan. Dan wordt dit automatisch, veilig én snel digitaal opgestuurd. Ook als je geen eID-lezer of It’s me-account hebt, kan je het document online aanvragen. Dan wordt dit per post bezorgd.

Als u naar het buitenland verhuist, moet u dit melden aan uw gemeente.

Voorwaarden

U verhuist effectief naar het buitenland.


Procedure

Als u naar het buitenland verhuist, moet u dit melden bij de dienst Burgerzaken van uw gemeente. U doet dit ten laatste de dag voor uw vertrek naar het buitenland.

  • De aangifte kan gebeuren door een meerderjarige of door de referentiepersoon (gezinshoofd) van het gezin.
  • Als de adreswijziging voor het hele gezin geldt, volstaat het dat één van de meerderjarige leden van het gezin de aangifte doet.
  • Als een minderjarige naar het buitenland verhuist, moet iemand die het ouderlijke gezag uitoefent hem bij de aangifte bijstaan.

Na de aangifte ontvangt u een document waarmee u zich op het gemeentehuis, de ambassade of het consulaat van de nieuwe woonplaats moet aanbieden.

Als u nog documenten of identiteitsbewijzen nodig hebt die moeten afgedrukt of aangemaakt worden, moet u deze eerst aanvragen, vóór u zich uitschrijft.


Wat meebrengen

  • adres in het buitenland
  • identiteitskaart van elk lid van het gezin boven de 12 jaar
  • bijbehorende puk- en pincode.

Burgerzaken
Langemarkstraat 8
8980 Zonnebeke

Laatste update: 10 juli 2023